Tugasan 1: Ulasan Jurnal 1

Tajuk Artikel:

ISSUES & DIFFICULTIES IN TEACHING NOVICE COMPUTER PROGRAMMING

Penyelidik:

I.T. Chan Mow
National University of Samoa
PO Box 1622
ApiaSamoa

Sumber:

M. Iskander (ed.), Innovative Techniques in Instruction Technology, E-learning,
E-assessment,  
and Education, 199–204.
Springer Science+Business Media B.V. 2008

Ulasan:

Dalam artikel ini, penyelidik membincangkan isu-isu dan kesukaran dalam 
pengajaran pengaturcaraan komputer kepada mereka yang masih baru dalam 
bidang pengaturcaraan berdasarkan kerangka de Boulay's (1989). Bagi setiap 
kesukaran yang dibincangkan, langkah penyelesaiannya turut dicadangkan. 
Penyelesaian ini termasuklah aspek pedagogi, teknikal dan kandungan kursus. 

Lima isu utama dalam P&P pengaturcaraan komputer ialah:

1) Keperluan kognitif pengaturcaraan
a) Pengaturcaraan memerlukan seseorang pengaturcara banyak berfikir 
    & menyimpan banyak maklumat dalam ingatan kerjanya. Maklumat 
    tersebut termasuklah 
i. Sintaks & sematik yang spesifik berdasarkan bahasa pengaturcaraan 
   yang digunakan.
ii. Sedikit model pemikiran tentang bagaimana untuk menyelesaikan 
   sesuatu masalah.
iii. Kebolehan untuk membezakan antara menyelesaikan masalah & 
    mengenalpasti 
    penyelesaian.

2) Sintaksis & semantik
a) Selain keperluan untuk berfikir, penyelidik menyatakan bahawa kesukaran 
    kedua dalam P&P pengaturcaraan ialah notasi bagi mewakilkan sesebuah 
    program.
b) Notasi merujuk kepada simbol-simbol bahasa pengaturcaraan & 
    peraturan sintaksis @ syntactic rules bagi menghasilkan sesebuah program.
c) Beberapa aspek notasi yang memberi kesan terhadap kebolehan 
    pengaturcaraan adalah:

i. Kedekatan pemetaan (closeness of mapping
1. Pendekatan yang diperlukan bagi menyediakan pelajar dengan 
    pengetahuan berkaitan konsep pengaturcaraan & masalah 
    yang ingin diselesaikan serta diselarikan dengan pengetahuan 
    sedia ada pelajar berkaitan pengaturcaraan. 
2. Dalam konsep kejurulatihan komputer, seseorang guru perlu 
    mengajar pelajar berdasarkan model instruksi yang bagus bagi
    memastikan maklumat/pengetahuan sedia ada pelajar dapat diselarikan 
    dengan pengetahuan berkaitan pengaturcaraan yang bakal disampaikan. 
    Guru-guru juga bukan sekadar mengajar perkara berkaitan konsep, 
    sintaks & peraturan dalam sesebuah bahasa pengaturcaraan sahaja, 
    tetapi guru-guru juga perlu menerangkan apa aplikasi pengaturcaraan 
    tersebut dalam kehidupan sebenar. Dengan itu, para pelajar akan
    lebih memahami & dapat mengaplikasikn apa yang dipelajari 
    dalam kehidupan harian mereka.

ii. Kekonsistenan
1. Dalam artikel ini, penyelidik menyatakan kekonsistenan terdapat 
    dalam pelbagai bentuk, & bahasa pengaturcaraan perlu 
    konsistenan dengan bentuk-bentuk ini bagi memastikan ia digunakan 
    dengan semaksimanya.
2. Sesebuah bahasa pengaturcaraan perlu konsisten dengan:
a) Maklumat sedia ada yang diketahui oleh pengaturcara
b) Dengan konstruk bahasa pengaturcaraan itu sendiri
c) Pengetahuan berkaitan domain & istilah-istilah yang 
    digunakan

iii. Kecenderungan ralat (error proneness)
1. Kelemahan biasa yang dialami oleh kebanyakan bahasa 
    pengaturcaraan adalah kecenderungannya untuk menghasilkan 
    ralat.
2. Cth: dalam Java, tanda '=' digunakan bagi menguji kesamaan 
    rujukan, berbeza dengan pengaturcaraan C cthnya, tanda '=' 
    digunakan untuk merujuk kepada kesamaan nilai.

iv. Mempamerkan tugas (role expressiveness)
1. Darjah di mana maklumat tentang sesuatu fungsi sesuatu konstruk
    boleh ditentukan berdasarkan struktur @ bentuknya.

v. Notasi kedua
1. Notasi kedua bukanlah struktur sintaksis program tetapi sangat 
    berguna dalam membantu kita memahami sesuatu program.
2. Cth: komen, space, kod yang di'indent', highlight kata kunci.

vi. Operasi mental yang sukar
1. Pengaturcaraan adalah sesuatu yang agak kompleks & 
    sukar serta sangat mencabar.
2. Cth operasi mental yang sukar bagi yang baru berjinak-jinak 
    dalam pengaturcaraan ialah:
a) Pengulangan (iterations)
b) Pengulangan semula (recursion)
c) Masalah pengoptimuman
3. Berdasarkan apa yang dipelajari dalam kejurulatihan komputer, 
    guru-guru perlu menggunakan pendekatan seperti scaffolding
    melatih (coaching) & pemodelan (modelling) bagi membantu 
    pelajar pandai dalam operasi yang mencabar ini.
3) Orientasi
a) Menurut penyelidik, orientasi adalah berkaitan dengan kesukaran 
    pelajar dalam mengenali & mengenalpasti maksud 
    sebenar perkataan 'pengaturcaraan' serta proses-proses 
    yang terlibat.
b) Dalam P&P pengaturcaraan, guru-guru bukan setakat 
    menekankan konsep, & penggunaan sintaks semata-mata, 
    tetapi mereka juga perlu menerangkan kepada pelajar mengapa 
    kita perlu belajar pengaturcaraan & bagaimana pengaturcaraan dapat 
    diaplikasikan dalam kehidupan seharian mereka. 

4) Kemahiran tambahan
a) Isu yang keempat dibincangkan oleh penyelidik ialah berkaitan dengan 
    kemahiran tambahan diperlukan dalam pengaturcaraan komputer. 
    Selain mahir dengan sintaks-sintaks bahasa pengaturcaraan, 
    seseorang pengaturcara juga perlu mahir dalam kemahiran 
    lain cthnya; mahir dalam menggunakan sistem operasi dengan antara 
    muka yang berbeza, & juga kemahiran teknikal yang lain seperti 
    menyunting, menyusun (compiling) & membetulkan ralat (debugging
    pada program.
b) Justeru, dalam P&P pengaturcaraan, guru-guru seharusnya 
    menerapkan latihan @ berkaitan kemahiran yang diperlukan tersebut seperti 
    pengurusan fail, menyunting, menyusun, & membetulkan ralat pada program.

5) Kekangan sumber
a) Isu terakhir yang dibincangkan adalah berkaitan kekurangan sumber 
    instruksi yang berkualiti, & kekurangan guru-guru yang 
    mempunyai latar belakang dalam P&P pengaturcaraan berasaskan objek 
    (Object-oriented programming (OOP)).

Berdasarkan isu-isu & penyelesaian yang dicadangkan oleh penyelidik, 
saya berpendapat bahawa, dalam menyelesaikan masalah tentang kesukaran 
untuk mempelajari pengaturcaraan komputer adalah pendekatan yang digunakan 
untuk mengajar subjek pengaturcaraan itu sendiri. Guru-guru perlu menggunakan 
pendekatan yang baik seperti mengaplikasikan model-model instruksi yang 
telah dikaji keberkesanannya sebelum ini dalam P&P pengaturcaraan. 
Selain menekankan konsep & peraturan dalam penulisan sintaks sesuatu 
bahasa pengaturcaraan, guru-guru juga perlu menerangkan bagaimana 
pengaturcaraan dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian pelajar itu sendiri,
secara tidak langsung, ini akan dapat menarik minat pelajar untuk mempelajari 
pengaturcaraan kerana mereka jelas & faham kenapa mereka perlu 
belajar pengaturcaraan komputer. 

0 comments:

Post a Comment