Tugasan 1: Ulasan Jurnal 3

Tajuk Artikel:

ASSESSING THE LEARNERS' MOTIVATION IN THE E-LEARNING
ENVIRONMENTS FOR PROGRAMMING EDUCATION

Penyelidik:

Yasuhiro Takemura
Department of Character Creative Arts, Osaka University of Arts, Osaka, Japan
yasuhi-t@osaka-geidai.ac.jp

Hideo Nagumo
Department of Social Welfare and Psychology, Niigata Seiryo University,
Niigata, Japan
nagumo@n-seiryo.ac.jp

Kuo-Li Huang
Department of Visual Communication Design, Southern Taiwan University of
Technology, Tainan, Taiwan
z3z@mail.stut.edu.tw

Hidekuni Tsukamoto
Department of General Education, Osaka University of Arts, Osaka, Japan
hide1123@osaka-geidai.ac.jp

Sumber:
H. Leung et al. (Eds.): ICWL 2007, LNCS 4823, pp. 355–366, 2008.
Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2008

Ulasan:

Dalam artikel ini, para penyelidik telah mencadangkan satu sistem pedagogi 
yang dapat menggambarkan keadaan semasa motivasi pelajar. Sistem yang
dicadangkan oleh penyelidik adalah berasaskan kepada piawaian penilaian
Kaedah Pendidikan Maklumat Bersistem @ Systematical Information 
Education Method (SIEM) yang dianjurkan oleh Dohi (2005) yang digunakan 
untuk menilai tahap motivasi pelajar untuk belajar pengaturcaraan. Sebagai 
kajian awal, kursus pengenalan pengaturcaraan telah ditawarkan kepada 
pelajar program seni reka & seni digital di 2 buah universiti. Terdapat 19 item 
yang digunakan untuk menilai & ia dibahagikan kepada 4 kumpulan faktor. 
Daripada faktor yang dikaji, penyelidik akan mengkaji hubungan / korelasi 
antara faktor dengan tahap motivasi pelajar. Justeru, daripada hasil yang 
diperoleh, graf struktur korelasi akan diplotkan. Berdasarkan graf ini, para 
pengajar dapat mengetahui faktor manakah yang paling mempengaruhi tahap 
motivasi pelajar. Justeru, mereka dapat menggunakan maklumat ini bagi 
memperbaiki kaedah & strategi penyampaian dalam P&P pengaturcaraan. 
Para pelajar seni reka & seni digital diajar pengaturcaraan kerana sesetengah 
kerja seni dihasilkan secara langsung melalui pengaturcaraan. Selain itu, 
mereka juga dapat meningkatkan persekitaran dalam menghasilkan kerja 
seni mereka jika mereka benar-benar memahami mekanisme aplikasi 
komputer yang mereka gunakan bagi menyiapkan kerja-kerja mereka 
dengan memepelajari pengaturcaraan komputer.

Empat faktor yang digunakan untuk menilai tahap motivasi pelajar ialah:

1) Faktor 1: Faktor pembinaan kelas (Class construction factor)
a) Peluang berjaya (Success opportunity)
b) Keakraban (Familiarity)
c) Suka (Pleasure)
d) Pemahaman (Comprehension)
e) Membangkitkan rasa ingin melihat (Perceptual arousal)
f) Kepentingan (Significance)
g) Membangkitkan rasa ingin tahu (Curiosity arousal)

2) Faktor 2: Faktor kespontanan (Spontaneity factor)
a) Berguna di masa hadapan (Usefulness future)
b) Usaha untuk mempertingkatkan kemahiran (Improvement effort)
c) Kawalan diri (Self control)
d) Matlamat diri (Self goal)

3) Faktor 3: Faktor interaksi (Interaction factor)
a) Komunikasi (Communication)
b) Kesan positif (Positive consequence)
c) Kesamarataan (Equity) - tugasan yang diberi selaras dengan kandungan kursus

4) Faktor 4: Faktor kedatangan (Attendance factor)
a) Semangat untuk datang kelas (Attendance enthusiasm)
b) Skala pengaktifan (Activation scale)

Hasil kajian mendapati pelajar di universiti B dapat mengekalkan hubungan
antara penghargaan terhadap kehalusan seni & kespontanan berbanding 
pelajar di universiti A. Justeru, penyelidik mengandaikan kebanyakan pelajar 
di universiti A letih membuat pengaturcaraan kerana tempoh masa yang lama 
& mereka perlu berhadapan dengan kod-kod hanya kerana mahu menyiapkan 
tugasan yang diberi, bukan kerana mereka mahu menghasilkan hasil seni yang 
lebih cantik. Sementara pelajar di universiti B dapat mengekalkan hubungan 
di antara penghargaan terhadap kecantikan & kespontanan kerana mereka 
hanya perlu menghadapi pengaturcaraan dalam masa 3 hari sahaja.  

Berdasarkan hubungan antara faktor yang mempengaruhi tahap motivasi pelajar, 
para penyelidik berpendapat bahawa adalah penting bagi pengajar untuk 
membenarkan pelajar mempersembahkan hasil kerja mereka secara bebas 
& tidak terlalu menekankan mereka untuk menghasilkan hasil seni yang terlalu cantik. 

Dalam hal ini, saya sendiri berpendapat pelajar seharusnya diberi kebebasan 
untuk mengekspresikan hasil seni mereka mengikut kekreativitian mereka sendiri. 
Setiap orang mempunyai pendapat dan pengamatan yang subjektif terhadap 
hasil yang dikatakan cantik & indah. Pengajar tidak seharusnya menyekat 
kebebasan pelajar untuk berekspresi dengan hasil kerja mereka. Bagi saya, 
aktiviti pembentukan karya merupakan salah satu cara dalam menerokai dan 
memahami bentuk pengalaman melalui apa yang dihasilkan. Daripada pengalaman 
yang dihasilkan itu, aktivitinya bukan sesuatu yang dibuat mengikut sesuka 
hati atau disebut sebagai 'bebas berekspresi', tetapi mungkin boleh dipanggil 
sebagai bentuk ekspresi diri (self expression) dalam mempertahankan idea, 
contohnya seorang pelajar seni digital hanya melakar lakarannya sekadar 
dengan satu bentuk garisan tetapi garisan yang digaris itu adalah merupakan 
aktiviti yang dirancang dengan skema tertentu, yang datang daripada pengalaman. 
Pengalaman yang dijelmakan dihasilkan daripada cara diri pelukis berekspresi 
tentang bentuk garisan, bukan 'bebas berekspresi'. Justeru, selain menawarkan 
kursus pengaturcaraan kepada pelajar-pelajar seni reka & seni digital, 
guru-guru atau pengajar juga perlu memberi kebebasan kepada pelajar 
untuk mempersembahkan hasil seni pengaturcaraan mereka dan bukannya 
menekankan mereka untuk menghasilkan hasil seni yang lebih cantik sahaja.

0 comments:

Post a Comment